Malmöbo



Igår, 9/1 2011, tog jag mitt pick och pack och lämnade Torsås. Det blev 1 år och 5 månader som jag bodde där, nästan exakt.
I tre timmar åkte sen jag och min pappa ner till Malmö, min nya bostadsort. Jag hade aldrig förr sett min nya lägenhet och jag var väldigt spänd och nyfiken. Huset och området är perfekt. Huset är relativt nybyggt (2005) och precis utanför ligger en fin park och ett dagis. Just att där ligger ett dagis känns jävligt tryggt, jag vet inte riktigt varför, men kanske att det känns som ett bra område då liksom. Plus att jag såg minst fyra hundar utanför huset vilket betyder att Lufsen kan få kompisar! Hur som helst. Jag fick mina nycklar, gick in genom porten och letade upp min lägenhet som ligger på första våningen. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva vad jag kände när jag öppnade dörren. Jätteglad men jätteledsen?! Kan man känna så?

Jag kan inte påstå att det var något fel på lägenheten. Den var ljus och fräsch. Jättefint badrum, vilket jag tycker är viktigt. Köket var också fint. Allt var fint antar jag. Men den var så liten... Jag visste att det bara var en etta på 34 kvm, men har inte riktigt föreställt mig hur litet det egentligen är. En liten hall , en toalett och ett "stort" rum. Det är allt. Jag har vardagsrum, sovrum och kök i samma rum. Jag vet inte hur jag ska möblera, jag vet inte var jag ska ha alla mina kläder (två garderober räcker INTE!), jag vet ingenting.
Dessutom, den lilla trädgården jag sett fram emot är stor som en "normalstor" balkong och med plattor, alltså inget gräs. Jag kan inte odla något där... 
Alla mina förväntningar gick i kras. Typ.
Lägenheten i Torsås var perfekt. Sliten men bebodd liksom. Jag hade mitt sovrum med fyra garderober, mitt rosa badrum och mitt turkosa kök/matplats/vardagsrum. Jag fick plats med allt.
I min nya lägenhet får jag nog inte ens plats med köksbord, och det hatar jag. Jag vill kunna bjuda in vänner på middag utan att dom ska behöva sitta i soffan, sängen eller på golvet.

Jag vet inte alls hur jag känner nu. Grät precis en liten skvätt för jag har faktiskt redan har "hemlängtan" till Torsås. Knäppt, för ibland hatar jag verkligen den hålan! Men människorna jag träffat de senaste två månaderna är människor som satt sig i mitt hjärta. Och dom kommer alltid sitta där, och jag hoppas verkligen det är människor som jag fortsätter umgås med på något sätt.
För upp och hälsa på kommer jag göra så fort ekonomin tillåter! Pimpla vin med min syster, busa med min systerdotter, umgås med Andreas och hans fina Rebecca, och gå på alla sköna töntiga "fjortisfester" som får mig att både skratta och höja ögonbrynen. Gå och handla på ICA och säga hej till alla gamlingar (för dom känner ju igen en!!), stå och småsnacka med butiksbiträdet i kassan, gå in på systemet och inte behöva visa id-kort (för ja, dom känner också igen mig!). Sånna småsaker kommer jag sakna. Att synas, att folk vet vem jag är. Det är inte samma sak i Malmö, man är ganska anonym där. Och jag är inte någon social person som tar kontakt med folk. Jag är blyg! När jag flytta till Torsås kom allt sånt så naturligt. Folk fick veta direkt att det var någon ny tjej som fyttat dit, och dom blev nyfikna på mig och tog kontakt med mig. Jag behövde inte göra så mycket.

Åh... Jag vet ingenting. Jag är helt förvirrad, yr och alldeles knäpp!


Nu blir det en cigg. Jag vet, jag har skrivit att jag ska sluta men det är så SJUKT SVÅRT!!!! Fast idag har jag bara rökt två stycken. Så lite duktig är jag! =)


Imorgon blir det in till lägenheten (sitter hemma i svedala hos föräldrarna) och städa och göra i ordning.
I helgen blir det kanske upp till Torsås för att städa och hämta de sista sakerna för att sen lämna tillbaks nycklarna. Fan vad det känns jobbigt!!!



Ta hand om varandra, hoppas ni sover tätt intill den ni älskar och vaknar med ett leende på läpparna.
Så skulle i alla fall jag vilja ha det!





Kommentarer
Postat av: Daniel

Det blir nog bra sen Sara ska du se. Tänk hur många av dina vänner som nästan är på gångavstånd nu. Men det kommer kännas tomt utan dej här!

2011-01-11 @ 02:06:58
Postat av: Anonym

Det kommer att bli jättebra Sara! Du kan väl komma hit och käka och mysa med Alvar lite snart!? Det är ju faktiskt väldigt nära nu :) Säg till om jag kan hjälpa till med något! Puss och kram Gry

2011-01-11 @ 17:15:22
Postat av: Jessica

Så lätt att bli besviken när man kikar in i sin nya lägenhet för första gången, man har ju då redan skapat sig en bild i huvudet över hur det kan tänkas se ut. Men jag tror precis som de andra att det kommer bli bra tills slut!



Du kommer nog snart vänja dig vid tanken och komma på precis hur du vill möblera och ha dina möbler, och skulle det vara så att du inte trivs så kan du ju längre fram söka efter en annan lägenhet som du trivs bättre i?

2011-01-12 @ 17:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0