Alla söker skönhet

Har funderat rätt mycket på det här med plastikoperation. När jag innan berättade för folk vad jag skulle göra var det många som sa "nej men varför?". Svaret på den frågan var självklart "jag tycker min haka är ful och jag trivs inte med den".
Och är det egentligen så fel att göra vid något man inte tycker om?!
Plastikoperationer är ännu, på 2000-talet, lite tabu i Sverige och i andra länder. Inte många vill erkänna att de ska eller har opererat sig. Även jag skämdes lite för att berätta vad jag skulle göra. Men varför?
Vi pratar öppet om bantning, vilket också är ett sätt att vilja försköna sig. Okej, inte alla. Vissa gör det för hälsan, men många gör det för att bli snyggare.

Vi tränar. Inte alltid heller för hälsan, utan att få slimmare kropp, fastare rumpa eller det där sexpacket på magen. Varför?! Jo för att vara nöjd och kunna visa upp sig. Flickor/tjejer/kvinnor har i många tider sminkat sig för att förbättra sitt utseende. För att framhäva det som de gillar, och dölja det de inte gillar. Vi färgar håret och ändrar frisyr för att piffa upp oss. Vi köper nya kläder, inte alltid för att vi behöver det, utanför att vi hittar något snyggt som skulle vara perfekt för tex kvällens fest. Man måste ju se bra ut!

Det är inte bara utseendet vi ändrar på för att anpassa oss och få höra till. Personligheten ändrar vi på hela tiden, beroende på vilken situation vi är. För vi vill ju bli accepterade, bli godkända och omtyckta.
Många tycker nog det är "för mycket" att lägga sig på operationsbordet för att med kniv ända sitt utseende. Visst, det låter ganska knäppt, det håller jag med om. Man utsätter sig frivilligt för fara och smärta.

Och många blir beroende av det, vilket jag tycker är sjukt, för allt för ofta ser det inte snyggt ut med allt för mycket. Men att förändra något på sig själv så att man blir nöjd och mer självsäker, känner sig vacker och kan gå med huvudet högt, det tycker jag bara är bra!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Kan tycka att det är lite skillnad på att träna, banta och liknande med ett kirugiskt ingrepp som kommer förändra den delen för all framtid.



Men eftersom att nu möjligheterna finns, så tycker jag självklart att man ska göra det om det är något man absolut inte trivs med, utan att skämmas!

Jag tycker du gjorde helt rätt!



Ge Luffe massa blöta pussar från mej :)

2011-01-30 @ 06:14:40
Postat av: Jenny :)

Jäääääääääääääääääääääääääääkligt bra skrivet!! Håller med dig. Men tråkigt att vissa blir beroende av det. Måste fråga, "håller" hakan för all framtid nu eller är det så att du måste in och fixa om den om 10-15 år igen? Har läst lite grann om plastikoperationer har själv funderat lite på det faktiskt.



Hoppas allt är bra annars. Kram Jenny (från Media) :) (svara på FB, om du vill svara alls :D )

2011-01-30 @ 23:33:40
Postat av: Sara

Tack Daniel. Luffe hälsar en massa slick i örat! =)



Jenny, vad kul att höra ifrån dig!

Så här är det med min haka: Sköter jag det rätt nu i läkningsstadiet så kan inga fickor bildas (där dom tagit bort fettet) och då stramas huden åt och inget fett samlas där. Men så klart kan man gå upp i vikt och fett kan bildas ändå, men inte lika lätt. Detta är ett ingrepp som jag inte kommer behöva göra om men än om jag vill när jag blir äldre när man (som alla får) slapp haka, men då är det typ ansiktslyftning som gäller, och det är inget jag tänker satsa på.

Men att operera sig, och just fettsuga sig, när man är i ung ålder gör så att läkningen går snabbare, det blir ett bättre resultat och huden stramar upp sig lättare. Läkaren sa att jag var i en perfekt ålder, vilket jag blev väldigt glad för. Hade jag varit äldre och gjort samma ingrepp hade risken varit stor för att jag skulle få slapp hud under hakan.



Det ska bli jättekul och spännande att se resultatet, och jag kommer lägga upp före och efter bilder här en.



Kram

2011-01-31 @ 15:37:57
URL: http://enlitenflickasdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0