Svag i hela kroppen...




Hur kan man känns sig döende av lite halsfluss? Jag gör det! I och för sig får jag alltid väldigt kraftiga halsflussar och mitt allmäntillstånd blir mycket försämrat. Febern blir hög och jag får kraftig febervärk, körtlar svullnar upp lite överallt i kroppen, jag kräks och halsmandlarna blir så stora att jag knappt kan svälja mitt eget saliv. Ibland tycker läkarna att det mer låter som körtelfeber, men då proverna visar på bakteriella streptocoker är det ingen tvekan om det få kötelfeber är ett virus. Jag kan i vanliga fall inte svälja tabletter med endast vätska. Jag måste först ta en tugga mat, gärna bröd, tugga det och sen lägga i tabletterna i munnen, blanda ihop det med brödet och sen svälja. Ja jag vet, låter jättekonstigt. Min syster gör likadant. Men vi är ju lite knäppa.
Men, som ni kanske förstår, är det nu nästan omöjligt att få ner min penicillin (kapslar som alltså inte går att krossa, annars hade jag gjor det!). Jag får nu blöta upp lite bröd, så lite som möjligt, i vatten, blanda ihop bröd och tablett i munnen och sen verkligen anstränga mig för att svälja och sen hålla det nere. Det är sjukt jobbigt och det känns som jag sätter det i halsen varje gång. Och nu är det så att jag ska ta min penicillin tre gånger om dagen, förutom mina andra fyra tabletter som jag alltid tar. Det känns emellanåt omöjligt!

Nån annan mat har jag inte fått i mig. Eller jo, i tisdags fick jag i mig bläbärssoppa och en mosad pannkaka, men detta kom upp snabbare än vad jag fick ner det. Igår åt jag svampsoppa och nyponsoppa. Tyvärr kunde jag inte motstå ett glas julmust, vilket nog blev helt för starkt för min tomma mage, och både soppa och julmust kom upp igen. Jag har alltså endast fått i mig lite bröd, nyponsoppa (för en stund sen och jag hoppas jag får behålla det i mig), vatten och te sedan i måndags. Och i måndags har jag för mig att jag inte orkade laga mat utan endast åt mackor.
Idag är jag yr i bollen och svag i kroppen. Jag håller just nu på att göra egen vätskeersättning för att få i mig lite viktga salter och socker. Förhoppningsvis hjälper det lite grann.

Annars då?! Jo min älskade storasyster fyller 30 år på lördag. Kan inte riktigt fatta det. Känns som det var igår hon var 18 år och jag fick låna hennes id-kort för att komma in på krogen. Det är inte klokt vad tiden går fort! Jag vill fira henne storslaget, men just nu undrar jag mest om jag kommer orka det. Och jag är så ledsen för det!!! Jag har i varje fall fixat present till henne! =)


Nu ska jag försöka rycka upp mig lite och ta en tur med Lufsen. Ska även passa på att gå till affären och köpa isglass, vilket ska vara bra för halsen.

Ha det bra!
Puss



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0