Så jävla fejk!

Det är så jävla bullshit. Dessa jävla filmer!!!
Håller på att se Veronika decides to die, och blir så arg så jag måste bara skriva.
Här har vi en deprimerad tjej, som så många andra är idag. Hon tar en överdos mediciner, som så många andra, och hamnar, efter två veckor i koma, på ett vackert ställe som då ska vara ett mentalsjukhus. Och här jävlar i det är det verkligen inte som i verkligheten, inte ett dugg som så många andra har det!
Här blir allt så romantiserat!!
Människorna på mentalsjukhuset, som i ofs är privat och säkert kostar en massa pengar, bor på en slottliknande herrgård. Dom får gå helt fritt, både inne och ute, både natt och dag, bland vackra dyra prylar. Dom bor i vanliga rum med färggranna tapeter och gardiner och vanliga sängar. Alla blir kompisar och hjälper varandra.
Där är öppna fönster, ballkonger utan skydd, en pool. En massa grejer som en suicidal person kan använda för att få slut på sitt elände. Men nej då, alla går runt som om allt är som det ska.
Veronika får en kille, som varit sjuk i många år och slutat prata, att må bättre och börja prata igen.
Hon får en kvina, även hon sjuk och inlagd flera år, att må så pass bra att hon blir utskriven.
Här får dom tydligen även ECT i rum med fönster i dörren där folk kan smygtitta.
Allt är så jävla FEJK!!! Jag blir så jävla arg!

Jag ska berätta hur det går till i verkligheten, iallafall i Malmö.
Tar du en överdos hamnar du på intensiven där dom bevakar dig stenhårt. Jag fick inte ens gå på toa, utan fick kissa i en pott-liknande stol. Och ut och röka var det ingen tal om!
När dom tillsist anser att kroppen och organen fungerar som dom ska får man bege sig till psykakuten. Där kan man sitta i timmar i ett väntrum som liknar ett fängelse. Gråa betongväggar, galler på fönsterna, låsta dörrar, om man har tur några tidningar från 1990-talet, gråtandes mumlandes ibland skrikandes människor.
Ber man snällt kan man kanske få vatten eller kaffe i en plastmugg, eller i mitt fall ett äpple efter att ha spytt och nästan svimmat.
När man tillsist får träffa läkaren ska man på ca 10 minuter berätta vad man gjort, varför man har gjort det och vad man nu önskar för hjälp. Man får även fylla i ett frågeformulär som visar hur suicidal man egentligen är.
Har man otur får man sova någon/några nätter på akutavdelningen. Här kan vara människor med alla möjliga psykiska sjukdomar, som skriker och gråter högljudt hela natten.
Rummen är helt tomma, förutom en obekväm sjukhussäng. Du får inte ha några skosnöre eller snöre överhuvudtaget. Självklart inget som du kan skada dig med.
När du sen hamnar på avdelning så är det såklart olika beroende på var man hamnar. Men det ser ut likadant. Gråa väggar, solblekta gardiner,  så gott som tomma rum förutom en sjukhussäng och kanske ett bord med stol. Allrummet är lika grått och trist, kanske en tavla hänger på väggen.
Personalen tar allt ifrån en, tex mobil och tändare, så var gång du ska röka får du be om tändare.
Dörrar är låsta. Du är fast på avdelningen!
Maten serveras på bricka och är inte särskilt god alls. All dryck dricks ur plastglas.

Vårdtagarna där inne håller sig mest för sig själv. Sen finns det alltid dom som pratar och ofta dom som pratar med sig själv. Men annars är man ganska tyst. Ibland hör man gråt, ibland skrik.
Men aldrig att jag har varit med om att någon kommit dit och fått folk att må bra igen bara sådär. Ingen patient, ingen personal, INGEN!

Veronika (i filmen alltså) blir även ilurad att hon efter sin överdos har skadat sitt hjärta så pass att hon är döende. Självklart lär hon sig då uppskatta livet. Och självklart dör hon inte, eftersom läkaren bara har ljugit.
Sånt jävla trams!!!

Nä usch för sånna filmer. Dom får det att se så enkelt ut. In på sjukhus så blir du frisk efter ett tag.
Jag har varit dålig från och till i 10 år. Inte fan har en inläggning hjälpt mig, och som filmen romantiserar det, så är det ABSOLUT INTE!!!

Nej, kanske därför jag mest gillar dokumentärer eller filmer som bygger på verkligeheten.
Inga fler amerikanska sliskfilmer för mig tack!!!


Jaja, kanske inget roligt inlägg att läsa. Men bara var tvungen att skriva av mig.
Och som jag innan skrivit : Jag skriver mest för min egen skull!

Nu blir det sängen. Hoppas jag kan sova trots att jag är genomförkyld och ligger och hostar hela tiden.

God natt min skatt! <3


Kommentarer
Postat av: emma

haha ja jag vet....

fast ibland kan jag tänka på orana på det sättet. Vi hade ju massa saker där vi kunde skada oss med. Vacker natur och en fin gård hade vi också. Men det är ju långt ifrån så verkligheten ser ut för de flesta.

Men jag håller med dig, är så trött på alla amerikaniserade sliskfilmer!!

2010-05-04 @ 07:51:22
URL: http://vildesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0